Ingen bindningstid • glutenfritt • laktosfritt • inga onödiga tillsatser
🍀 NYA kunder får 25% på första leveransen med koden: LÄTT2024 🍀
Blogg

Emma Lindblom – Kolhydrater

Emma Lindblom – Dietist

Matprat – Varför behövs kolhydrater?

Emma Lindblom, Dietist förklarar kolhydrater

Varför har debatten om kolhydrater blivit snedvriden?

Mat och dryck är ett av våra stora diskussionsområden. Du går på en middag och det serveras god mat. Lunchen är ofta ett avbrott under jobbdagen. Du öppnar en tidning och där hittar du en artikel om mat, en restaurang eller ett recept. I mina sociala medieflöden ser jag massvis av recept, med mitt jobb som dietist är det inte så konstigt att algoritmen bakom mina flöden fångat upp att jag stannar upp när det kommer recept. Mat är någonting som vi alla äter och behöver, det skapar sociala sammanhang, glädje och ser även till att du orkar ta dig igenom dagen.  Mat skapar också förvirring, stress och ibland ännu fler frågetecken. Om du varit med ett tag har du säkert hunnit uppleva hur trenderna svänger om vad bra matval är och hur man ska äta. Nu har jag jobbat som dietist i många år och det finns inget som kan skapa så mycket känslor som mat och matval. Jag baserar det jag skriver om på vetenskapen och även erfarenhet. Därför vill jag vara tydlig med att du vet vad du tycker är gott. Du (om du är vuxen ☺️) gör dina egna val kring vad du väljer att äta och hur du väljer att förhålla dig till mat.

Här kommer en serie som heter ”Matprat, varför behövs…” 

I denna serie texter tänkte jag förklara varför de olika näringsämnena behövs för din kropp och knopp. Vi som jobbar inom detta område rekommenderar (vissa kanske tycker att vi tjatar) en balanserad, varierad kosthållning för att då ökar chansen att du får i dig de näringsämnen som din kropp behöver.

Varför behövs kolhydrater

Kolhydrater är en av de tre energigivande näringsämnena, de andra är protein och fett. Dessa tre näringsämnen kallas makronutrienter, man behöver mer av dessa jämfört med mikronutrienter (vitaminer och mineraler). Du kanske har hört att någon säger makros och syftar på mat, man syftar då alltså på kolhydrater, fett/eller protein (makro = makronutrienter).

Kolhydrater delas in i sockerarter, stärkelse och kostfibrer 
  • Sockerarter som glukos är enkla sockermolekyler som snabbt kommer ut i blodet för att användas som energi eller lagras som glykogen.
  • Stärkelse är flera sammanlänkade glukosmolekyler som tar längre tid att bryta ned till glukos och komma ut i blodet.
  • Kostfibrer bryts inte eller delvis ned. Kostfibrer skapar mättnadskänsla och gynnar tarmhälsan. Välj gärna att äta produkter med kostfibrer som fullkornsprodukter.

Glukos används som bränsle till kroppens celler, den lagrade formen av glukos kallas glykogen (kolhydratsförråd) när dessa förråd är fyllda så lagrar kroppen de extra kolhydraterna i form av fett (lagrad energi). Detta sker (alltså omvandling till kroppsfett) även om du äter för mycket fett, vilket inte är överraskande, men även om du äter för mycket protein, vilket kanske förvånar vissa?

Kolhydrater, varför är de viktiga?

Kolhydraterna har många viktiga funktioner i kroppen, glukos är den främsta energikällan som används som bränsle för celler, vävnader och glukos är även hjärnans favoritbränsle. Om du tränar är kolhydrater A och O för att kunna prestera. De har även en viktig roll för att ditt immunförsvar ska fungera på bästa sätt. Kort sagt så har kolhydrater en viktig roll för att din kropp ska fungera på ett optimalt sätt och de skapar förutsättningar för dig att orka träningen. Tittar man på de Nordiska näringsrekommendationerna som uppdaterades 2023 så rekommenderas det att ungefär hälften av ditt energiintag kommer från kolhydrater för friska personer. Då kan man ju fundera över varför kolhydrater ibland har dåligt rykte och att vissa är ”rädda” för att äta kolhydrater. Här tänker jag att det är en fråga om tillgång, kunskap, marknadsföring, val och miljö.

Om vi gör ett tankeexperiment…

Vad tänker du på när du läser detta?

  • Alternativ 1
    • Läsk, saft, godis, kakor, bullar, glass, bakelser, tårta och choklad.
  • Alternativ 2
    • Havregryn, råris, bönor, linser, fullkornspasta, surdegsbröd, potatis och rotfrukter.

Jag tror, att de flesta som läser alternativ 1 tänker att detta är dåligt för hälsan och att dessa alternativ bör undvikas. Vid alternativ 2 tror jag inte att det är lika mycket negativa tankar, snarare att många anser att detta är bra matval.

Här kommer tillgång till kunskap, marknadsföring, miljö och matval in. Hade kolhydrater varit enbart alternativ 1 så skulle dessa inte rekommenderas. Hade det enbart varit alternativ 2 så hade nog aldrig kolhydratsdebatten uppkommit. Som det ser ut idag, så måste vi förhålla oss till att båda alternativen finns, vi måste hela tiden göra val. Väljer vi mat från alternativ 2 oftast, då kan vi ibland njuta av alternativ 1. Väljer vi enbart att äta mat från alternativ 1, så finns det en stor risk att detta medför negativa effekter på din hälsa.

Kom ihåg mitt motto…

”Man kan äta allt men inte jämt”. Jag gillar inte att mat ska förknippas med skuld och dåligt samvete, här kommer mitt andra motto in ”gör bra matval så ofta du kan, då är det ok om det inte blir perfekt jämt”.

Njut av det du äter

Se till att njuta av maten du äter, sätt rutiner för att hålla blodsockret i balans. Lägg tid på att se till att du har bra mat hemma, så att du kan äta varierat när du blir hungrig. Var inte rädd för kolhydrater, de är ju din hjärnas favoritbränsle 😉

 

Se Svarta Lådans veckomeny .

 

Texten är skriven av:

Emma Lindblom – Legitimerad dietist och näringsfysiolog