-
Hur får ni hälsosamma måltider att smaka så gott?
Vi vet att hälsosam mat kan ibland ha ett oförtjänt rykte och om maten inte smakar bra, så kan äta hälsosamt vara riktigt svårt. Med bra råvaror och våra talangfulla kockar så har vi fått fram ett både smakfullt och hälsosamt koncept. Vi använder fortfarande traditionella smakbärare men tagna från hälsosamma råvaror som t.ex. havregrädde och agavesirap. Med Svarta Lådan kan du äta och njuta med gott samvete.
-
Är alla rätter gluten- och laktosfria?
Alla rätter är glutenfria och laktosfria.
Vi använder oss av havredrycker, sojamjölk och cocosdrycker i vår matlagning.
Produkter som märks med ”glutenfri” måste innehålla mindre än 20 ppm gluten, och det gör våra produkter då vi inte använder oss av koncentrerade Oatlyprodukter.
-
Kan jag byta ut någon rätt?
Ja, om du väljer premiumlådan kan du välja dina rätter.
-
Går maträtterna att frysa in?
Ja, alla maträtter går att frysa ner men vi rekommenderar att äta dom färska.
-
Vilka sötningsmedel använder ni i matproduktionen?
I våra egna smaksatta kvargar använder vi honung. (lakto ovo).
I våra veganska rätter använder vi enbart agavesirap som sötningsmedel.
-
Har ni några butiker jag kan handla er mat i?
Nej! Vi finns enbart på nätet för e-handel med hemleverans.
-
När får jag min beställning om jag beställer idag?
Vi producerar enbart mat som är förbeställd så beställningsfönstret både för att beställa samt att pausa en vecka är som följande.
Beställ senast söndag fram till kl 20:45 för att få leverans på söndag veckan efter (du kan också välja måndagsleverans). Därefter sammanställs alla beställningar och skickas till produktionsavdelningen för beställning av råvaror. Produktionen börjar sedan måndagen för att levereras på söndagen. Så m.a.o. är beställningsfönstret 7 dagar innan tänkt leverans.
-
Levererar ni i hela Sverige?
Vi levererar till stora delar av mellersta och södra Sverige. T.ex. Stockholm, Göteborg, Malmö. Uppsala, Västerås, Norrköping, Linköping, Enköping, Jönköping, Halmstad, Växjö med flera. För att se om du kan få leverans behöver du bara fylla i ditt postnummer på menysidan.
Vi expanderar kontinuerligt och om ditt postnummer inte tillhör ett nuvarande aktivt leveransområde, så fyll gärna i din e-mejladress på resultatsidan. På så vis kan vi utöka våra områden där det finns intresse.
-
Går det att få olika lådor olika veckor?
Javisst. Lägg en beställning på de lådorna du vill varva genom att lägga dem i varukorgen, välja första leveransdatum och checka ut i kassan.
Därefter går du in under Mitt konto, Kommande leveranser och tar bort en låda per vecka. På så sätt får du olika lådor, olika veckor. Varva varannan, var tredje eller fjärde vecka. Du styr det helt själv under Mitt konto.
-
Kan jag hoppa över leverans vissa veckor?
Ja. Med Svarta Lådan, är det enkelt att hoppa över vissa veckor. Logga in på ditt konto för att hantera dina kommande leveranser. Där kan du Pausa en vecka, ändra låda en vecka eller lägga till fler lådor den veckan om du planerar för gäster. Ändringar av din leverans behöver ske senast söndag före kl. 20.45 för den ska bli rätt för leverans efterkommande söndag. Vid ev. problem med ditt konto var vänlig att maila senast söndag 20:45 vid ändring av din order.
-
Innehåller Svarta Lådan någon matlagning? Är måltiderna förportionerade?
Nej, det är aldrig matlagning med Svarta Lådan. Våra kompletta måltider är redo att äta så att du kan bara njuta, det enda du behöver göra är att köpa till sallad om du så önskar. Vi tar hand om shopping, matlagning och städning! Vad ska du göra med all din nyfunna fritid? Alla våra måltider är fördelade och kompletta med näringsinformation, värmeanvisningar och en fullständig ingredienslista.
-
Måste jag vara hemma för att ta emot leveransen?
Det är bra om du är hemma och kan ta emot maten när den kommer då det är kylvara och behöver komma in i ditt kylskåp för att hålla hållbarheten. Men om du inte skulle hinna hem så lämnas maten utanför din dörr. När du kommer hem, placera dina måltider direkt i kylskåpet och placera all din förpackning i papperskorgen. Allt förpackningsmaterial är återvinningsbart eller biologiskt nedbrytbar. Du kommer under leveransdagen få SMS om ungefärlig leveranstid av din beställning.
-
Vad innehåller Svarta lådan?
Original 5 innehåller 5 olika varmrätter som varieras med nötkött, fisk, fågel, skaldjur samt alltid en helvegetarisk rätt. 5 mellanmål går att köpa till om så önskas.
Original 10 innehåller 10 olika varmrätter som varieras med nötkött, fisk, fågel, skaldjur samt alltid en helvegetarisk rätt. 10 mellanmål går att köpa till om så önskas.
Veganlådan
innehåller 5 olika veganrätter.
I dagsläget kan vi inte leverera 10 olika varmrätter eller mellanmål.
Vegetarisk (lakto-ovo)
innehåller 5 olika vegetariska rätter. 5 mellanmål går att köpa till om så önskas.
I dagsläget kan vi inte leverera 10 olika varmrätter och 10 mellanmål.
Gårdslådan
innehåller 5 olika kötträtter. 5 mellanmål går att köpa till om så önskas.
I dagsläget kan vi inte leverera 10 olika varmrätter och 10 mellanmål.
Havslådan
innehåller 5 olika fisk/skaldjursrätter. 5 mellanmål går att köpa till om så önskas.
I dagsläget kan vi inte leverera 10 olika varmrätter och 10 mellanmål.
Familjelådan
Innehåller 4st olika varmrätter för valt antal personer 2 / 4 / 6 / 8 eller 10. Varje kasse innehåller alltid en vegetarisk rätt och sedan olika varianter av kött, fisk och fågel. I dagsläget finns inte familjelådan med mellanmål.
-
Hur många kalorier/kcal innehåller matlådorna?
Våra varmrätter ligger på ett snitt på 500 kcal, våra mellanmål ligger på mellan 175-210 kcal.
-
Hur många personer är maten beräknad för?
Maten är beräknad för en person. Om ni vill ha mat för fler personer är det bara att lägga till fler lådor i kassan och beställa. Det går att lägga in som standardleverans eller enbart för enstaka veckor.
-
Hur gör jag uppehåll i leveranserna?
Du loggar in på Mitt Konto, Kommande leveranser och pausar de veckor du vill göra uppehåll. Tänk på att att du måste göra det senast söndag före 20:45 för att pausa nästkommande söndags leverans. Vid ev. problem med ditt konto var vänlig att maila senast söndag 20:45 vid ändring av din order.
-
Hur skjuter jag upp min leverans?
Just nu levererar vi bara på söndagar och måndagar så det går inte att skjuta upp leveransen till senare under veckan. Vill du däremot ha uppehåll en eller flera veckor loggar du in på Mitt Konto, Kommande leveranser och pausar de veckor du vill göra uppehåll. För att få månadagsleverans måste du välja det på Mitt konto senast onsdag innan kommande leverans.
-
Hur ändrar jag mina uppgifter, exempel kontokortsnummer eller leveransadress?
Du loggar in på Mitt Konto, väljer Uppdatera mina kortuppgifter, och anger där nytt kreditkortsnummer.
Din leveransadress ändrar du under Mitt konto, Mina uppgifter.
-
När sker leveransen?
Leveranser sker söndagar mellan klockan 10.00-22.00 eller på måndagar mellan 9.00-16.00. För att få månadagsleverans måste du välja det på Mitt konto senast onsdag innan kommande leverans.
På torsdagen/fredag innan leverans så kommer ett meddelande med information om att vi planerat in din leverans.
På söndagen/måndag får du ett SMS med mera specifik leveransinformation och tid.
-
Jag är allergisk mot mjölkprotein, vilken låda kan jag äta?
Veganlådan är helt fri från mjölkprotein och animaliska produkter.
-
Hur gör jag för att köpa en låda som present till någon?
Se vår sida om presentkort som du hittar i vår huvudmeny.