Tillagat i Sverige - ingen bindningstid • glutenfritt • laktosfritt • inga onödiga tillsatser
💥ALLA kunder får 20% i rabatt ➡️ Använd koden KOSTPLAN24 💥

Allmänna villkor

Allmänna villkor

Genom att bli kund hos oss accepterar du våra allmänna villkor. Förändringar av dessa villkor träder i kraft efter 30 dagar, om kunden ej godkänner förändringarna har kunden 30 dagar på sig att avbryta sin beställning. Det åligger kunden att hålla sig informerad om aktuella villkor.

Att bli kund hos Svarta Lådan

För att bli kund hos Svarta Lådan (The Black Food Box AB) måste du vara 18 år och välja leveransadress inom ett område dit vi har möjlighet att leverera våra produkter. En beställning görs genom att registrera sig via vår hemsida svartaladan.se. Uppgifterna vid registreringen ska vara korrekta och du är skyldig att uppdatera dessa uppgifter på Mitt Konto om de vid någon tidpunkt skulle förändras. Du ansvarar även för att dina inloggningsuppgifter förvaras varsamt och inte sprids vidare. Om beställningen görs för juridisk eller annan persons räkning, så ansvarar den som gör beställningen såsom för egen skuld för det rätta uppfyllandet av samtliga åtaganden gentemot Svarta Lådan, i enlighet med vad som anges i beställningen och i dessa allmänna villkor. Det sagda innebär bl.a. att Svarta Lådan direkt kan kräva den som gjort beställning för annans räkning utan att först behöva kräva den person för vilken beställningen gjorts.

Information om behandling av personuppgifter

Läs vår integritetspolicy här

Du som kund ansvarar själv för att uppdatera dina uppgifter under Mitt konto på vår webbsida, detta i syfte att Svarta Lådan ska kunna fullfölja sina åtaganden. Svarta Lådan ansvarar inte för konsekvenser vilka kan härledas till inaktuella kunduppgifter såsom fel portkod, felaktigt telefonnummer, felaktig mejladress samt fel leveransadress.

Köp av presentkort

När du köper ett presentkort att ge bort skapas ett inaktivt konto i ditt namn. Du kan om du själv vill välja att aktivera leveranser från Svarta Lådan. Integritetspolicy samt villkor för kortbetalning, fakturabetalning och reklamation omfattar dig som köper presentkort. Den som använder presentkortet omfattas av samtliga villkor.

Kundens ansvar för att kontrollera innehåll utifrån kundens eventuella särskilda behov eller matallergier

Vi på Svarta Lådan ansvarar inte för att anpassa våra leveranser efter unika kundbehov eller livsmedelsöverkänslighet. Vår mat kan innehålla nötter. All mat hos Svarta Lådan är glutenfri samt laktosfri och förlitar oss på leverantörernas egen märkning av de enskilda produkterna. Du som kund ansvarar själv för att läsa innehållsförteckningarna. Vi rekommenderar kunder med en överkänslighet eller allergi att vara extra uppmärksamma.

Vi vill att alla ska kunna äta Svarta Lådans mat och lagar därför maten för att den ska passa alla. Att ta bort en krydda ur maten är svårt, varav vi väljer att rekommendera Dig som kund att salta och peppra efter eget tycke.

Information om eventuella förändringar av pris och tjänstens innehåll

Svarta Lådan äger rätten att genomföra förändringar beträffande pris och/eller tjänstens innehåll. Vid prisförändringar eller väsentliga förändringar beträffande tjänstens innehåll meddelas samtliga berörda kunder om dessa via mejl eller telefon utifrån de uppgifter som lämnats vid registreringen eller uppdatering därefter. Svarta Lådan förbehåller sig även rätten att i undantagsfall byta ut produkter som listas i menyerna mot lämpliga ersättningsvaror. Detta kan bli aktuellt vid råvarubrist eller om ursprungsingrediensen av annan anledning behöver bytas eller ersättas. Svarta Lådan förbehåller sig även rätten att avsluta leveranser och abonnemang, vid till exempel, utebliven fakturabetalning.

Ändring eller avbokning av leverans

Hos oss på Svarta Lådan tillämpar vi ingen bindningstid, däremot krävs det framförhållning vid på- och avbokningar samt ändringar. Ändringar i dina leveranser måste göras minst sju dagar innan leverans. Det gör du genom att själv gå in på ”Mitt konto” på i vår webshop för att byta eller lägga till produkter, pausa eller genomföra andra ändringar i dina leveranser. Alla ändringar måste vara gjorda senast kl 21:00 söndagen innan efterkommande veckas leverans (minst 7 dagar innan). Därefter påbörjas inköp av råvaror till Er order och inga krediteringar görs. Vid eventuella problem att genomföra ändringarna på ditt konto, var vänlig att mejla kontakt@svartaladan.se senast söndag kl 20:59, med en beskrivning av ditt problem.

Kortbetalning

Som kund hos Svarta Lådan kan du välja att betala med kort. Som ny kund lämnar du då dina kortuppgifter vid första registrering. Därefter sker debitering av din kommande leverans söndag kväll innan leverans nästkommande söndag (dvs 7 dagar innan leverans). Om kortbetalningen misslyckas, t.ex. för att ditt korts giltighetstid gått ut eller att det inte finns pengar tillgängligt på kortet vi kommer vi i vissa fall skicka en faktura (enligt Fakturabetalning nedan) för leveransen med fakturaavgift (á 49 kr). Du ansvarar själv för att ha ett giltigt kort registrerat, samt att det finns medel på kortet för den beställda leveransen.

Fakturabetalning

Svarta Lådan erbjuder faktura som betalningssätt genom Fortnox Finans. Fakturan ställs ut på beställningsdagen med 10 dagars förfallotid och levereras genom e-mail till din registrerade adress. Fakturaavgiften för detta är 49 kr per faktura vilket motsvarar våra administrativa kostnader.

Vi förbehåller oss rätten att göra kreditkontroll vid fakturaköp, och vid anmärkningar neka faktura och makulera order.

Leverans

Ange ditt postnummer via vår webbplats för att se om vi kör till ditt område. Du som kund ansvarar för att leveransinformation (adress, portkod, telefonnummer, etc) är korrekt så att leveransen kan fullföljas. Leverans sker ”till dörren” på den leveransadress som du anger vid registrering. Tid för leverans sker vanligen söndagar mellan 10:00-22:00. Lokala avvikelser kan förekomma. Om du som kund inte är hemma vid tidpunkten för leverans, skickas ett sms med leveransbekräftelse till det mobilnummer som du har angivit vid registreringen eller ändrat under Mitt konto. Därefter placeras leveransen utanför dörren till uppgiven leveransadress, dock avlämnas inte leveransen utanför porten på flerfamiljshus. Då en produkt levererats till leveransadressen övergår ansvaret för produkten till dig som kund. Svarta Lådan ersätter inte en stulen eller väderdrabbad leverans.

Våra kylvaror levereras i en obruten kylkedja, vilket innebär att färskvarorna hålls kylda under hela transporten.

Vid oförutsedda händelser och/eller besvärliga väderförhållanden kan transportören i undantagsfall komma att leverera efter utsatt tid klockan 22. Om transportören får förhinder kommer omleverans att ske dagen efter 17-22.

Leveranskostnad är 100 kr per leveranstillfälle. I priset ingår ett leveransförsök. Om du som kund inte fullföljt dina förpliktelser, så att leverans inte kunnat fullföljas, kan kostnad för omleverans komma att debiteras dig.

Svarta Lådan förbehåller sig rätten att ställa in eller avboka leverans om kunden angivit bristande eller felaktiga uppgifter vid registrering eller vid annan omständighet utanför rimlig kontroll för Svarta Lådan. I sådana undantagsfall meddelas du som kund om detta snarast möjligt.

Misslyckad leverans

Om transporten uteblir på grund av förhinder hos transportören sker omleverans dagen efter mellan 17-22.

Utifall att felaktig information (adress, portkod, telefonnummer, leveransinstruktioner) har meddelats oss som gör att transportören inte kan fullfölja leverans till dörr kommer en extra fraktkostnad tillkomma om kund önskar omleverans, om så är möjligt. Som alternativ finns även möjlighet för upphämtning på kyllagret beroendes på region efter överenskommelse med Svarta Lådans kundservice genom Mitt Konto.

Reklamationer

Nöjda kunder är viktigt för oss på Svarta Lådan. Eftersom Distans- och hemförsäljningslagen (SFS 2005:59) inte inkluderar varor som snabbt kan försämras eller bli gamla, däribland matvaror, ber vi därför missnöjda kunder att vända sig direkt till oss via Kundservice på Mitt Konto.

Vår ambition är att så snabbt som möjligt upprätta en personlig kontakt och på bästa sätt lösa eventuella situationer som uppstått.

Vårt ansvar vid eventuell reklamation begränsas till varans värde och eventuella returkostnader. Likaså krävs att en reklamation måste göras inom 14 dagar efter leveranstillfället.

 

 

Besök gärna våra systertjänst Färdiga Maten