Ingen bindningstid • glutenfritt* • laktosfritt* • inga onödiga tillsatser

Nyhet: Träningslådan

Publicerad av Svarta Lådan

Låt oss fixa kosten, så du kan foka på träningen!

Kvinna som tränar crossfit. Bild på hälsosamma matlådor

Har du någonsin tränat ett hårt pass och kommit på i omklädningsrummet att “just det, jag måste ju fixa maten också”?

Ibland kan mat-fixandet efter träningen kännas som att bestiga Mount Everest. Därför har vi tagit fram Träningslådan.

Dom största och mest proteinrika matlådorna i Svarta Lådans historia. Hälsosam mat anpassad för att du ska få i dig allt du behöver innan, under och efter träningen, samtidigt som du slipper planera, inhandla och tillaga. Allt är klart och bara att värma 🙌 Vår Träningslåda är anpassad för dig som är seriös med din träning och vill ha goda resultat. Förutom att våra kostrådgivare har tänkt igenom allt från mellanmål till maxat näringsvärde i rätterna, så är maten också tillagad från grunden, helt utan onödiga tillsatser ✅

Det som våra kostrådgivare har kikat extra noga på i Träningslådan är: 

  • KCAL –  Kan också beskrivas som matens energimängd. När vi rör oss mycket och vill ha resultat måste vi vara  extra noga med att energiintaget motsvarar förbrukningen. Energin kan mätas i kalorier. Hur många kalorier just du behöver kan variera en hel del beroende på en rad faktorer. Därför har vi valt att lägga Träningslådans maträtter i ett stort spann mellan 549 – 670 kalorier per måltid.

För att du ska få ett humm om ditt kaloribehov kan du kolla in den här smarta kaloriberäknaern från tidningen Iform.  Voila!

  • PROTEIN – Protein kallas även kroppens byggstenar och behövs bland annat för att bygga upp celler och bilda enzymer och hormoner. Fysisk aktivitet gör att man får mer muskler, vilket ökar proteinomsättningen och därmed även behovet av att fylla på med mycket protein till musklerna. Träningslådan har därför ett rent proteininnehåll på mellan 40g – 50 g per måltid.

Exempel på bra proteinkällor från djurriket är kött, fisk, kyckling och ägg. Exempel på bra proteinkällor från växtriket är spannmål och baljväxter som ärtor, bönor och linser.

  • KOLHYDRATER – Kolhydrater är den kanske viktigaste energikällan och även det gemensamma namnet för stärkelse, kostfiber och olika sockerarter. Det mesta av kolhydraterna bryts ned till glukos som ger energi till cellerna. Glukos lagras i lever och muskler i form av glykogen. Det fungerar som en energireserv och blir hjärnans bränsle när du tränar.

Kolhydratinnehållet i Träningslådans portioner variera mellan 44g – 55g per måltid.

  • FETT – Har ett oförtjänt rykte om att vara boven i dramat när det kommer till ohälsa och försämrad prestationsförmåga, men faktum är att fett är en livsviktig energikälla för kroppen.

Rätt sorts fett i rätt mängd är avgörande för att vi ska kunna prestera och må bra. Framför allt är de enkel och fleromättade fetterna bra. En kost rik på omega 3 kan t.ex leda till minskad träningsvärk och förbättra din återhämtning efter träning. Fettet är din vän och du hittar ca 21g-24g bra fetter i träningslådans alla maträtter.

Läs mer om Träningslådan här.