Därför skall du äta mellanmål

 

Positiva effekter med att äta mellanmål

Mellanmål har alltid varit ett hett ämne när det kommer till hälsa och viktnedgång. Frågor som ofta är på tapeten är;
Är det nödvändigt att äta mellanmål? Hur lång tid bör det gå mellan måltiderna?  Vad är bra respektive ett dåligt mellanmål?

Svaren på de frågorna skiljer sig, som mycket annat när det kommer till hälsa, från person till person. Det som vi dock är övertygade om är att det finns många fördelar med att äta regelbundet när det kommer till att bibehålla- och minska i vikt samt att upprätthålla en hälsosam livsstil.

Exempel på positiva effekter med att äta regelbundet är:

  • Bra mellanmål kan underlätta viktminskning/behålla vikten
  • Hjälper till att hålla ett jämt blodsocker under hela dagen
  • Minskar sötsug och akuthunger och därmed risken för överätning / välja onyttiga alternativ
  • Jämn mättnad ger förutsättning för fokus och energi

Vid viktnedgång och bi behållning av vikt är det viktigt att de måltider du äter innehåller långsamma kolhydrater, bra fett- och proteinkällor. Mixen gör att blodsockret och mättnaden håller sig stabilt under längre tid, ökar fettförbränningen samt ger kroppen bra byggstenar och näringsämnen att arbeta med.

Vi rekommenderar att äta 4-5 mål om dagen med tre till fyra timmars mellanrum mellan målen. Precis som ovannämnt skiljer sig behovet av antal måltider och tidpunkterna för målet från person till person. Vi är dock övertygade om att de flesta människor får en positiv effekt av att äta mindre portioner och oftare än få och stora.

 

Tjänster vi erbjuder för att på ett enklare sätt äta bra och regelbundna måltider är:

Hemlevererans av färdiglagade matlådor: Välj din matlåda här.

Hemleverans av färdiglagade matlådor+kostrådgivning+coaching. Läs mer här

Indivianpassade matlådor+kostrådgivning+coaching. Läs mer här

Referenser: