Etablera rutiner för ett hälsosammare liv

rawpixel-com-315186

Det är vad vi gör varje dag, dvs. vanor, är det som kommer genererar resultatet av din totala hälsa på lång sikt.

Därför är det viktigt att vi ser till att fylla våra dagar med det vi mår bra av, så att det finns så lite utrymme över för det som tar vår energi (helst ska det vara noll). Nedan ger jag dig 3 steg på hur du ska etablera goda vanor i din vardag. Sätt dig ner i lugn och ro och gör en lista på vad som får dig att må bra och ger dig energi. Konkretisera sedan hur du skall få in dessa rutiner i din vardag (skriv dag/dagar och när).

Välj en rutin varje vecka som tillför det du mår bra av.  Gör du detta kommer du till slut ha tillfört mer och mer rutiner till din vardag som ger dig en helt ny och hälsosammare livsstil full av saker som gör dig glad och som du mår bra av.

Här kommer ett exempel:

Jag mår bra av/tycker är kul:
Natur, frisk luft, tennis, umgås med vänner, struktur meditation, hälsosammat, tid med mina barn.

  • Natur: vara ute i skogen en gång i veckan
  • Friskluft: ta en 30 minuters promenad vid lunch
  • Tennis: spela 2 gånger i veckan
  • Hälsosammat: Ta bort socker, vetemjöl och snabbmat på vardagar. Tillföra mer grönsaker i vardagen.
  • Tid med mina barn: lägga en timme varje dag där jag bara umgås med mina barn och är närvarande

 

Exempel på införandet i veckorna:

  • Vecka 1: Lägg till 3 promenader a 30 minuter på måndag, onsdag, fredag
  • Vecka 2: Lägg till 5 minuters meditation varje morgon
  • Vecka 3: Tillföra mer grönsaker till mina måltider
  • Vecka 3: Ta bort socker från maten på vardagarna
  • Vecka 5: Lägg till en tennis träning
  • Vecka 6: Skriv en planering för veckan varje söndag

 

Vad väntar du på? Sätt igång redan idag och lev ett bättre liv!

svarta_ladan_levval