Ingen bindningstid • glutenfritt • laktosfritt • inga onödiga tillsatser
🍀 NYA kunder får 25% på första leveransen med koden: LÄTT2024 🍀
Blogg

Emma Lindblom – Vitaminer & mineraler

Emma Lindblom – Förklarar vitaminer och mineraler

Matprat – vad gör vitaminer och mineraler i kroppen?

Dietist Emma Lindblom - vitaminer

Varför behövs vitaminer och mineraler?

Vitaminer och mineraler kallas för mikronutrienter, eftersom det behövs mindre av dessa jämfört med kolhydrater, fett och protein (makronutrienter). 

Bra att veta om vitaminer:

Dessa mikronutrienter är organiska näringsämnen som kroppen behöver för att fungera på bästa sätt. Det finns 13 st livsnödvändiga vitaminer, vi behöver se till att vi får i oss dem genom det vi äter eftersom de flesta inte kan tillverkas i kroppen. 

Det finns 2 typer av vitaminer:

  • Fettlösliga vitaminer: A, D, E och K dessa behöver fett för att vi ska kunna tillgodogöra oss dessa. Dessa kan lagras vilket gör att det inte behöver tillföras dagligen med också att det finns en större risk att få i sig för mycket. Detta behöver du inte vara orolig för om du får i dig dem från mat.
  • Vattenlösliga vitaminer: C-vitamin och olika B-vitaminer, lagras inte och behöver tillföras regelbundet.

Mineraler, vad är det?

Mineraler är icke organiska ämnen som kroppen behöver för att fungera på bästa sätt. Precis som med vitaminer behöver mineraler tillföras via kosten eftersom vi inte kan tillverka dem i kroppen på egen hand.

Dessa näringsämnen samverkar i kroppen kontinuerligt, för mycket eller för lite av en kan påverka tillgången av en annan. Äter du varierat och tillräckligt med frukt och grönsaker så får du oftast i dig tillräckligt med näring.

Vad är vitaminer och mineraler bra för?

Vitaminer och mineraler ger ingen energi med de har en betydande roll i kroppens funktion. De hjälper till så att du kan använda energin och har en stor del i ämnesomsättningen, nervernas och musklernas funktion.

Behövs mer vitaminer eller mineraler när vi tränar?

Det finns inga specifika rekommendationer för att du behöver öka ditt intag av mikronutrienter när du tränar, men man förutsätter att en tränande person också äter mer vilket leder till ett högre näringsintag. Men om du svettas mycket under ett träningspass eller i vardagen kan du behöva tillsätta salter, genom att dricka vätskeersättning i form av resorb eller sportdryck (innehåller kolhydrater/salter). Alternativt salta lite extra på maten dessa dagar.😊

Misstänker du att du har någon brist på näringsämnen, rekommenderar jag att du går till din läkare och kontrollerar detta. För när det kommer till näringsbrister som påverkar kroppens funktion är det bättre att veta än att chansa.

Kom ihåg mitt motto…

”Man kan äta allt men inte jämt”. Jag gillar inte att mat ska förknippas med skuld och dåligt samvete, här kommer mitt andra motto in ”gör bra matval så ofta du kan, då är det ok om det inte blir perfekt jämt”.

Njut av det du äter

Se till att njuta av maten du äter, sätt rutiner för att hålla blodsockret i balans. Lägg tid på att se till att du har bra mat hemma, så att du kan äta varierat när du blir hungrig. Ät frukt och grönsaker varje dag.😉

 

Se Svarta Lådans veckomeny.

 

Texten är skriven av:

Emma Lindblom – Legitimerad dietist och näringsfysiolog