Ingen bindningstid • glutenfritt* • laktosfritt* • inga onödiga tillsatser

Vad är egentligen stress?

Publicerad av Svarta Lådan

Vad händer i kroppen när vi är stressade?

Woman enjoying the moment

Ibland måste du bromsa för att kunna gasa

Känslan när du sitter fast i trafiken, mötet börjar om 3 minuter och ditt smink
börjar kännas lite kladdigt på grund av att du svettas – det är stress.
Men vad är stress rent fysiologiskt och vad gör den med vår hälsa? Och viktigast
av allt: -vad kan du göra för att minska oönskad stress i ditt liv?
Stress i sig är inget dåligt. Det är en anpassning av kroppens funktioner till en inre
eller yttre uppgift som kräver en kraftansträngning. Ofta tänker man att stress är
synonymt med att ”ha bråttom”, men det behöver inte vara det. Det kan också
vara att man känner högre krav än man är säker på att klara av – tex hålla en
presentation eller träffa en potentiell arbetsgivare för första gången. Eller komma för sent till ett möte på grund av trafiken. 

Det här är vad som händer 

i kroppen:

  • Hjärtat slår snabbare
  • Blodtrycket ökar
  • Blodflödet till musklerna ökar
  • Blodflödet till tarmar och njurar minskar
  • Utsöndringen av adrenalin och andra hormoner ökar i blodet
  • Pupillerna blir större

Det här leder till att du blir mer skärpt, beredd och att ditt synfält ökar. Du blir koncentrerad på nuet och beredd att utföra uppgiften du har framför dig. Ofta är det en logisk fysisk anpassning som gör dig till en lite vassare version av dig själv; men om stressen står på länge utan avbrott kan det börja påverka ditt liv och din hälsa negativt. Det är då vi kan få problem med magen, sömnen och koncentrationen för att systemen blivit överbelastade. Stress i sig är alltså inte farligt – men att skippa återhämtningen och vilan kan vara det. Så om du är en aktiv person med många utmaningar måste du ibland vara en inaktiv drömmare för att kunna använda hela din potential när det behövs. Du måste bromsa för att kunna gasa – annars är det lätt att köra in i ett metaforiskt träd på livets väg!

Hur gör man då?

Konkreta tips:

  • Stäng av notiserna på telefonen några timmar varje dag.
  • Pröva Yoga Nidra eller kroppscanning
  • Fyll på med bra mat som gör dig mätt men inte lämnar dig med lågt blodsocker efter en stund.
  • Öva på att säga nej till saker som inte roar dig och spar tid.
  • Försök vara fysiskt aktiv 30 min om dagen, gärna i ett grönområde. 
  • Fyll på med aktiviteter som gör dig glad.
  • Ring (inte texta!) en kompis och prata en stund.
  • Ha inte dåligt samvete när du gör ”ingenting”. Det är en investering i dig själv!

 

Vila, skratta och njut av livet – kram från oss på Svarta Lådan.