Kamma hem hälsopoäng under sommarens härligheter

Vi tror på att det ska vara enkelt att välja en hälsosam livsstil.  Att man ska njuta av livets härligheter men samtidigt göra aktiva val som gynnar hälsan. Nu kommer sommaren och ledigheten och suget efter att varva ner och ta det lugnt är ofta stort. Det är dock lätt hänt att det slinker ner lite för mycket godsaker i kombination med för lite aktivitet under semestern.  Vi vill därför ge dig tips på hur du ska kunna njuta av semestern samtidigt som du på ett enkelt och snabbt sätt kan kamma hem lite hälsopoäng under tiden.

Välj hälsosamma tillbehör till grillning: Att grilla grönsaker, god kyckling, fisk och kött är både somrigt, gott och bra för hälsan. Det som ofta drar ner hälsopoängen är de feta såserna, vita brödet, korven och pommes frites / potatisgratängen som i många fall serveras till. För att vinna lite hälsopoäng till grillningen är det smart att göra en stor sallad som tillbehör där du blandar i sommarens härliga grönsaker och frukter. Exempelvis en sallad gjord på gurka, fetaost, körsbärstomater, och melon med lite kalla färskpotatisar i. Till det kan du göra en enkel sås på turkisk/grekisk yoghurt med exempelvis lite vitlök och dijonsenap.  Det går snabbt, det är enkelt och nyttigt.

Cykla: Kan vara det bästa och enklaste sättet att få in rörelse under sommaren.  Cykla till affären med en ryggsäck när du ska handla mindre saker, eller till stranden eller varför inte ta en cykelutflykt med familjen.  Förutom motion så får du, vid fint väder, en snygg bränna, slipper bilköer, en extra energiboost, bränner lite extra kcal och får frisk luft.  Enkelt sätt att kamma in hälsopoäng där.

Hoppa sockret och antioxidantboosta efterrätten med bär och frukt: På sommaren finns det massor med goda färska bär och frukter som du kan servera som efterrätt. Gör exempel ett stort härligt fruktfat eller servera turkisk yoghurt med lite osockrat vaniljpulver i som du toppar med bär och honung. Fantastisk fräscht och nyttigt, hälsopoäng kammas även hem där.

Umgås med nära och kära: Att vara nära dom man älskar och beröra vandra utsöndrar må-bra-hormonet oxitocin som ger effekten att lugn och välbehag sprider sig i kroppen, härligt.

Stäng av telefonen och var närvarande: Våra mobiler är ett fantastisk redskap på många sätt men det kan bli lite för mycket av det goda vilket gör att vi lätt tappar fokus på det runtomkring oss och tillåter inte hjärna återhämta sig.  För att koppla av, gå ner i varv och låta hjärnan vila, lägg ner mobilen, umgås och njut av sommaren. Då kommer du garanterat ha mycket mer ork och energi till hösten. Hälsopoäng på det, eller vad tycker du?

Sist med inte minst, mata dig själv med D-vitamin: D-vitamin har många positiva effekter på vår kropp och sinne, vi blir gladare, får mer energi samt att D-vitaminet balanserar vårt immunförsvar vilket gör oss friskare. Så var ute mycket och njut av solen med solskyddfaktor och vatten när till hands så kommer må-bra-hormonerna spritta i kroppen.

Vi önskar er en fantastisk sommar!!